Subtilesa i joc. Ambdues paraules
tenen molt sentit en un comentari sobre "Desitjant Estimar", també
coneguda com "In the Mood for Love". La primera perquè Wong
Kar-Wai es mostra absolutament genial a l'hora de representar l'amor amb lleus
pinzellades d'enorme riquesa. La segona perquè els protagonistes de la pel·lícula
simulen en diverses ocasions que s'enamoren, que són infidels, que s'acomiaden
per sempre, en definitiva, representen diversos papers o etapes dins d'aquest
altre gran joc que és l'amor.
Situada al Hong Kong dels anys seixanta, "In
the Mood for Love" ("Dut Yeung cap wa", 2000) ens presenta dues
persones que es traslladen al mateix bloc d'edificis i, casualment, estan
vivint una situació molt semblant amb les seves respectives parelles, als
quals cada vegada veuen menys. Així és com Chow, redactor en cap d'un diari
local, i Li-Zhen, secretària en una firma d'exportació, començaran a fer
amistat. Una cosa que anirà a més quan tots dos afrontin els fets: la dona
d'ell i el marit d'ella estan tenint un romanç.
Wong Kar-Wai pretenia portar al màxim
aquest doble joc d'amor i infidelitats, de necessitats i mentides, fent que els
dos actors protagonistes interpretessin els quatre papers corresponents a les
dues parelles, és a dir, Tony Leung i Maggie Cheung serien, alhora , tant
la parella que enganya com la enganyada. Una idea que hauria confós encara més
al públic que no aconsegueix entrar en aquesta pel·lícula, arriscat, que per bé
o per a mal, el realitzador va creure convenient deixar en el tinter (encara
que no del tot, només la versió "radical" de la idea). Com
també va deixar fora, encara que arribés a rodar-lo, fins on arriben els dos
protagonistes en aquest romàntic i perillós joc que s'inicien en la cafeteria,
quan tots dos simulen que s'acaben d'assabentar de que les seves parelles els
estan sent infidels. El director encerta, perquè no és necessari mostrar
una cosa que, per poc que estiguis atent i immers en la història, se sobreentén
a la perfecció (tornem a la subtilesa).
Kar-Wai fa acompanyar la seva història amb
una banda sonora que, igual que la seva pel·lícula, és senzillament
deliciosa. Hi ha diversos temes que adornen seqüències d'una bella
composició. No menys important, no menys essencial en la història que
s'explica, és el magistral treball de fotografia, realitzat per Christopher
Doyle i Mark Li Ping-Bing, aportant un altre toc més de bellesa a un film
visualment extraordinari. Menció a part també per l'apartat de vestuari, que
contribueix a que Maggie Cheung sigui tota una delícia per als nostres
ulls. I és que el director de "Chungking Express" o "Happy
Together" és únic per a compondre senzills plans de captivadora bellesa,
valent-se de tots els recursos que té a la seva disposició (els esmentats, o la
càmera lenta que mou els personatges al ritme de la música). És
impossible per a l'espectador occidental conèixer-lo, però Kar-Wai també va
emprar el menjar com a element útil perquè el públic no es perdés en la
progressió temporal de la història (una mica confusa la primera vegada que es
veu la pel·lícula, certament); pel que sembla , els alguns plats que
apareixen en pantalla només es poden servir en moments determinats de
l'any. Un detall sense importància, possiblement, però revelador de les
intencions d'un realitzador que, això diu, roda gairebé sense guió.
D'altra banda, "In the Mood for
Love" necessita per funcionar els seus dos brillants actors protagonistes. Tots
dos estan meravellosos, elegants, impecables, d'una manera que només podem
veure en una pantalla de cinema (que gran és el cinema!). La química entre
ells és la base de la història i funciona a la perfecció. Cheung és
possiblement qui ho té més difícil, ja que en bastants ocasions ha de resultar
freda quan realment no vol, necessitant d'una subtilesa a l'hora d'interpretar
que està a l'abast de molt poques actrius, esclatant en llàgrimes quan la
situació ja la supera per complet; moments aquests que et trenquen el
cor. Leung és un actor carismàtic i encantador com pocs, es fica a la
butxaca a l'espectador gairebé immediatament, amb aquest somriure i aquesta
mirada que el caracteritzen. El seu personatge no és el típic seductor
però hi ha fases on bé podria estar interpretant a un, li sobren facultats per
a això (de fet, quan juga a ser el marit de Cheung, tot just modifica el seu
comportament, mentre que ella, sent l'esposa de Leung , sí que canvia
visiblement). Tant un com l'altre estan immensos, però clar, és quan estan
junts quan la pel·lícula aconsegueix el seu gloriós sostre.
En resum, estem davant d'una cinta de
meravellosa factura, un preciós i subtil drama romàntic que posiciona al seu
director com un dels directors més fascinants dels últims temps.
¿Ens podem enamorar d'una pel·lícula?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada